Danmark, Italien, Kroatien, Slovenien, Tjeckien, Tyskland, Österrike,
Touring sydeuropa
I år blev det lite mindre mil än normalt på turen, 800 mil. Men och andra sidan, den här gången gjorde jag något som jag aldrig gjort förr när jag rest ensam, stannade två nätter på samma ställe. Det gjorde jag dessutom två gånger. Innebar två körfria dagar där jag använde mina fötter och lullade bara runt.
Inga nya länder fylldes på den här gången. Däremot så fick Varaderon bocka av ett land till, Italien. Så, nu har Varaderon varit i 33 länder iallafall.

Nordkap med moped
Fast n´furious tur med Vision mopeden upp till Nordkap. Kanske inte direkt den längsta turen jag gjort med moped, men den intensivaste. 42km/timmen topfart och första dagens 62 mil med 18 timmar i sadeln var den längsta dagsetappen jag nånsin gjort på moppe. Sen blev det ett par dagar med långa backar som gjorde att bottennotering 14km/timmen visades ett flertal gånger. Länge sedan man gjort en mopedtur och jag hade nästan glömt bort hur grymt kul det är att resa med fullpackad moped.

Passerade länder
Belgien, Danmark, Frankrike, Holland, Irland, Storbritannien(England, Nordirland, Skottland, Wales), Tyskland
Touring europa
Den här gången körde jag för att besöka länderna dit man mer eller mindre måste ta sig med färja, dvs Storbritannien och Irland. I Storbritannien blev det då att besöka England, Wales, Nordirland samt Skottland. Totalt blev det cirka 900 mil på den här turen. Med det så har då den här Varaderon varit i 32 länder.

Estland, Finland, Lettland
Baltikum
Ganska spontan tur dit. Beslutade på morgonen att jag skulle iväg, packade ihop det jag nu behövde och drog iväg. Hann i allafall till Sundsvall och några mil sen mot Norge första dagen. Att jag sen hamnade istället i Lettland är som det är. Riktigt kylig resa blev det sista dagen från södra Finland. Några plusgrader och i Norrbotten hade det varit riktigt busväder med stormvindar.

Belgien, Danmark, Frankrike, Gibraltar, Holland, Portugal, Tyskland, Spanien
Touring Europa
Den här gången höll jag mig till den västra delen av europa. Var väl egentligen inte tänkt att jag skulle åka så långt, men efter nästan 1200 mil så hann jag då besöka både den västligaste och den sydligaste fastlandspunkten i europa.

Norge nord
Tema "hit men inte längre" igen. Den här gången till Havöya som jag haft i tankarna men helt glömt bort. Havöya ligger väster om Nordkap och man svänger av efter en liten bit efter Nordkapvägen. Ön linkas nuförtiden med en bro och det första man möter är då byn Havöyasund. Från byn fortsätter man en liten bit nordväst för att komma till udden som gör att man måste helt enkelt vända tillbaka. Hem följde jag via E6 ner mot Narvik, länge sedan jag gjort det så nu var det dags.

Passerade länder
Albanien, Bosnien, Bulgarien, Danmark, Grekland, Kroatien, Makedonien, Montenegro, Polen, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Tjeckien, Turkiet, Tyskland, Ungern, Österrike
Touring Europa
Ute och tourar i europa i September. Ganska behagligt att åka den tiden så man slipper den enorma värmen som är i dom sydligare delarna av europa. Totalt blev det att besöka sjutton länder.

Norge nord igen
Tema "hit men inte längre" igen. Den här gången till Svaröya som ligger inklämd mellan Nordkap och Nordkyn. Tog lite omvägar dit och omvägar hem också. Svaröya är knappast ett ställe dit turister söker sig. Vägen är asfalterad hela vägen, men emellanåt i väldigt dåligt skick. Man följer först västra kusten och kan då se kustlinjen mot Nordkap. Sen blir det tvärs över och på andra sidan kan man se då kustlinjen mot Nordkyn.

Norge nord
Snabbtur över helgen till ön Kvalöya där vägen då tog slut vid Forsöl. Kvalöya är ön väster om Nordkapön och är väl då mer känd för stan Hammerfest. Blev en lång dag på lördag eftersom jag körde då genom Finland upp till Forsöl, vände där och övernattade då strax söder om Alta. Härligt körväder på lördag, lagom svalt. Hem blev det lite värre. Från Pajala var det kokhett väder så för att svalka av sig så blev det mer eller mindre att stå på fotpinnarna och köra.

Finland, Ryssland
Ryssland
Lite ont om tid så det blev att vandra runt i Ryssland bara en vecka. Grundtanken var att, inte köra värst mycket, kika runt i städerna, svänga av och besöka lite småbyar och testa lite sämre småvägar. Tycker att vi höll oss relativt bra till vår plan.

Norge nordost
Kartgooglade fram lite vägar i nordöstra Norge som jag inte kört. Hittade då vägen mellan Kirkenes och Grense Jakobselv samt Berlevåg med Båtsfjord. passade samtidigt att köra dom två sista kilometrarna på E6:an, så nu är den också komplett från Trelleborg till Kirkenes.

Öarna Hitra och Fröya
Länge funderat på hur öarna Hitra och Fröya ser ut. Öarna är mer besökta av fisketurister, framför allt från Tyskland. Detta märktes också vid cafet i Titran längst ut på Fröya att svenska motorcyklister är inte vanligt där ute, fick det berättat av expediten. Passade samtidigt på att sen ta en sväng förbi Trollstigen och Geiranger. När man ändå var i farten så blev det att ta en väg som jag inte säkert åkt på femton år, gamla Strynefjällsvägen.

Danmark, Tyskland, Polen
Vision på låga höjder
När jag passerade Timmendorf Strand på vägen hem från alperna så lovade jag där på stående fot att jag skulle tillbaka dit. Att det blev såhär snart var det ju inte tänkt och att det sen skulle bli på moped var det definitivt inte heller tänkt. Så blev det och att det sen blev att åka till Timmendorf via Rugen och Polen var ju inte det rakaste spåret dit heller.

Danmark, Italien, Lichenstein, Schweiz, Tyskland, Tjeckien, Österrike
Vision på höga höjder
Ja, det blev ju en kul men kämpig tur med Hondamoppen. Starten skedde från Helsingborg. Turen gick sen genom Danmark, östra Tyskland, gena genom Tjeckien, över Grossglockner i Österrike, massor av pass i Italienska Dolomiterna, Stelvio i Italien, över Schweiziska alperna, genom Lichenstein, tillbaka till Österrike, genom Tyskland igen samt genom Danmark igen.

Åland
Först var det tänkt till Nordkyn. Risigt väder där. Likadant såg det ut mot väster. Fick då bli söderut. Båt till Tallin, men då fanns för hoj inga platser kvar på båten tillbaka nästa dag. Det fanns heller inga platser på båten från Helsingfors till Sverige. Dessutom så, under tiden jag letade så försvann också platserna från Sverige till Finland. Fick istället bli så att jag sa åt på kvällen till Christer att packa med passet och komma förbi på morgonen, resten fick väl bli en överraskning. Vi bestämde oss för att ta småvägar neråt i sakta mak, parkera nånstans söder om Sundsvall och där kolla åt vilket håll det sen bar iväg. Slutade med att vi i Sundsvall på kvällen helt enkelt bokade oss på färjan till Åland.

Nordkap med Zoomer
Först var det tänkt att jag skulle mata mil, starta på eftermiddagen och se om jag hinner köra dit på ett dygn. Tog snabbt och drack en öl så dom tankarna försvann. Nu blev det istället start tidigt på morgonen och sen med lite omvägar upp dit och med lite omvägar tillbaka. Kylig resa blev det iallafall. Stillasittandet på en moped gör att man fryser in i märgen efter ett tag. Värmehandtagen på hela turen upp vilket resulterade i blåsor i händerna. Nordkap har jag ju varit till tidigare ett antal gånger. Ibland har det varit dimmigt, ibland inte. Den här gången slogs då rekordet i dimma.

Passerade länder
Estland, Finland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovakien, Ukraina, Ungern
Touring öst
Ukraina och Moldavien var huvudmålet med denna resa. Turen gick genom Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Ukraina, Rumänien, Ungern, Slovakien, tillbaka Polen och sen med båt till Karlskrona och hem genom Sverige. Att det inte blev något Moldavien berodde på att tidskrävande vägar och tullpassage gjorde att vi svängde av från Ukraina innan gränspassage in i Moldavien.

Nordkyn
Nordkyn, en systerudde till Nordkapön som ligger då österut därifrån sett. På udden hittar man då europas nordligaste fastlandspunkt samt världens nordligaste fyr på fastland. Första gången jag är ända längst ut till fyren och det här var då tredje gången gillt att jag kom dit. Första gången åkte jag fel vid en korsning och ides inte vända, anadra gången möttes jag i hällregn ett vägarbete, vägen såg ut som en blöt traktorstig och det fick mig att vända. Egentligen var jag på väg dit redan vid midsommar, men busvädret då där uppe satte stopp för den gången. Egentligen är det heller inte normalt att besöka stället vid den här tidpunkten på året, det kan snöa om man har otur. Nu var det märkligt och ovanligt nog kanonväder där uppe, sista chansen för året och jag tog den givetvis.

Norgesväng
Blev en snabbvisit till Trollstigen och Geiranger. Startade på torsdag på eftermiddagen i solsken och hann till Strömsund den dagen. Dagen efter passerades norska gränsen via Åre. Regnet kom i samma veva och det regnade sen i stort sett hela tiden. Trollstigen, Geiranger, samma väg tillbaka och lite mindre vägar ut mot E6 och norrut. In i Sverige via Hattfjelldal och Tärnaby. Regnet slutade vid gränspassering.

Touring moped
Mopedturen med Zoomern i 42 kilometer i timmen blev lite längre än det var tänkt från början. Zoomern och jag fick uppleva timslånga tråkiga skogsvyer, regn, kyla, rusk och transportsträckor. Men, vi fick framför allt också uppleva vackra vyer, värme, sol samt hiskeliga häftiga backar både uppför och nedför. 420 mil blev det totalt på 13 dagar. Vissa dagar körde vi mycket, vissa dagar pga omständigheter nästan ingenting.

Estland, Finland, Lettland, Litauen
Baltikum
En tur med Staffan genom Finland tur och retur till dom baltiska länderna. Balterna brukar man dela in i dom tre länderna Estland, Lettland och Litauen. Med vägstandard som mått och när man kollade in vad för bilar dom körde, så kändes som Estland och Litauen var ett snäpp före Lettland som ligger mellan dessa två. Baltikum kändes inte som någon jättehit som körland, men häftigt att kolla in alla bebodda gamla hus på landsbygden och mindre byar, samt inte minst, dom otroligt vackra storstäderna. Vi valde att köra ner östra sidan och kolla in landsbygden och sen tillbaka den västra där turisten har sitt stråk. Vi nästa besök får det bli att tillbringa en eftermiddag i Tallin och även utforska öarna Saaremaa och Hiiumaa i Östersjön.

Touring Sverige
Lite touring i en smått kylslagen anda. E4:an ner och sen E4:an upp. Gjorde en liten avstickare till Borlänge på vägen hem. Varför jag hamnade där har jag ingen aning om.

Touring med moped
Hur gör man för att komma iväg på en långtur med moped? Jo, man köper den långt borta och sen snabbt bokar biljetter utan återköp. För mig blev det en Honda NPS50 Zoomer moped, en 07:a som stod hos Honda i Kungsbacka. Kravet var att den var helt orginal i motorn, dvs i strypt utförande. Kungsbacka ligger ca 140 mil kortast väg från Boden. Passade på att ta en liten omväg hem via Åland och Finland.

Nu vänder jag hemåt
Egentligen skulle jag bara ta en lite kortare tur i några dagar till Norge i lugn och harmoni. Slutade med att varje gång fronten vändes hemåt, så dök det upp nåt litet objekt ytterligare att åka till. Snacka om att lura sig själv.

Danmark, Frankrike, Italien, Lichenstein, Monaco, Schweiz, Tyskland, Österrike
de la bonette
Europas högst belägnaste asfalterade väg, de la bonette i sydfrankrike. Likaså också dom gps kordinater som finns fabriksinpräntade på transalpens sidokåpor, så det föll sig naturligt att ha det som ett mål i resandet. På gps:en är kortaste väg dit från Boden ca 370 mil enkel väg. Att det sen blev att åka kors och tvärs gjorde att hela turen blev ca 800 mil på tio dagar.

Danmark, Italien, Tyskland, Österrike
Till Atessafabriken
Hondas fabrik i Italien ligger i Atessa. På kartan ligger Atessa nära Adriatiska havet. Lämpligast är väl att ta flyg till Rom och därifrån transportera sig lite sydost till andra sidan landet. Ett antal nyblivna CB 1000R köpare fick möjligheten att hämta ut sina hojar direkt från fabriken. Totalt blev det sju personer som var med på resan. Fyra kunder, två från Honda samt jag. Hur jag hamnade med har jag ingen aning om, men en tur med nya CB 1000R:en upp till Boden kan man ju inte tacka nej till.

Touring Norge
Egentligen var det nästan slantsingling om man skulle med vanlig hoj eller med Innova 125:an till Norge på en tur. Nu hade ju Innovan knappt fått rulla i sommar, så valet var ändå inte så svårt i allafall. Lugn och harmoni på två hjul i några dagar, det är vad Innovan ger mig i feedback på dessa turer.

Touring E4
Snabbtouring efter E4:an i några dagar ner till Småland och tillbaka. Hann i allafall med några små avstickare efter vägen, lite stugcamping, kika på Göta kanal samt köra en liten tidigare missad del av turistvägen mellan Ödeshög och Gränna.

Med Innovan till Norge
Funderat "varför stannade jag inte när jag var där"?!? Förra året passerade jag Stekenjokk när jag var på väg hem från Norge. Efteråt har jag funderat varför jag inte stannade till och tittade runt där. Nu var det dags att göra det och den här gången tog jag mig dit på Innovan. Efter Stekenjokk, in i Norge via Stora Blåsjön och sen norrut efter E6:an upp till Storjord, där man svänger av hemåt efter Silvervägen.

Gotland
Att åka till öar och sen vara fastlåst på en sådan har aldrig lockat mig, även så Gotland. Min enda chans att besöka en ö såsom Gotland var att Kajsa hängde med och sen lugnade ner mig. Många har sagt att naturen där är som att vara utomlands. Såhär efteråt, så är jag benägen att hålla med. Däremot skiljer det sig väldigt mycket vad gäller naturen i den sydliga resp nordliga delen av ön. Skulle det bli ett besök igen på ön, så blir det isåfall att satsa all tid på den mycket vackrare norra delen av Gotland.

Ön Senja
Ön Senja är näst största ön i Norge och ligger strax ovanför Lofotenöarna. Norrmännen berättar att det är mycket vackrare på ön Senja än på Lofoten. Jag är nu efter att ha utforskat ön någorlunda benägen att hålla med. Enda som drar ner lite intrycket är att vägarna är ganska dåliga där, mycket tjälskott samt en del grusväg. Helt okej, man kan ju köra lugnt på vägarna och skippa allt som har med grusväg att göra.

Danmark, Norge, Polen, Tyskland
Sexhundramilatur
Åttadagarstur och nästan sexhunda mil. Ensam på färd, så brukar det normalt bli fler mil. Nu blev det lite lugnare pga vänta in en båt till Polen, småsnurrande i Harzområdet, besök i några storstäder samt inte minst,det tar tid att transportera sig i Norge. Lite märkliga vägval var det också. Båt till Polen från Köpenhamn, bakvägen från Tyskland tillbaka till Danmark, Norge upp och sen slutligen, bakvägen hem via Tärnaby.

Touring
Lite touring genom Sverige ner till Småland. Tillbaka sen mot Stockholm och båt över till Åbo i Finland. Suberb väder hela vägen, kanske lite för bra suberbt vissa dagar, lite väl varmt. Totalt drygt 300 mil blev det. Båten mellan Stockholm och Åbo tycker jag är en ren transportsträcka, alldeles för tajt med tiden. Båten hinner knappt komma in i hamnen förrän den ska iväg igen. Framme i Åbo kl 6,45 och det gäller att vara försiktig med dom alkoholhaltiga dryckerna på kvällen om man ska köra så tidigt på morgonen dagen efter.

Belgien, Holland, Tyskland
Intermot Köln
På en NT700 med Hondafolk nere på mässan i Köln. En heldag på jättemässan och sen fulla aktiviteter dagarna i ända. Varmt och skönt där nere, så pass varmt att man oftast fick snabbt ta av sig mcjackan när man stannade. En liten temperaturkontrast när man sen svängde in på gården hemma och tempmätaren visade ett par plusgrader.

Riksväg 17
Äntligen har jag gjort bort hela riksväg 17 av den södra delen i Norge. Åkte tillsammans med Göran den biten, från Mosjön in till rv 17 vid Leirosen och sen ner till Steinkjer. Personligen kan jag nu konstatera att riksväg 17, speciellt den södra delen, är lite överreklamerad. Däremot är det ju självklart alltid kul att köra i Norge.

Touring Finland
Länge sen man var i Finland för att toura. Brukar vara fina vägar, men tråkiga. Därmed blir det heller inte mycket till att köra där. Nu valde jag istället att försöka åka en massa småvägar, köra in i alla städer samt inte minst, dom gamla stadsdelarna. Kusten ner förbi Helsingfors, sen västerut till Vaalima vid ryska gränsen. Där insåg jag att tiden var ute och blev tvungen att ta lite större vägar hem.

Med Innova till Nordkap
Med enkla medel Back to basic. 220 mil på tre dagar på en ANF 125 med en avstickare till Nordkap. En fix ide bara som visade sig vara en resa med ett fordon som övergick över all förväntan. Att jag sen fick göra det jag gillar mest med resorna, köra riktigt långa dagspass passade mig bara alldeles utmärkt.

Finnmarkerna Norge
Förra året när jag var i nordöstligaste Norge så blev det en liten felkörning vid Tana bru, vilket innebar att ett vägavsnitt missades. Detta har grämt mig lite grann, så jag var och gjorde bort det nu. Passade samtidigt på att besöka Nordkap som jag inte besökt på några år.

Tour sydnorge
Egentligen var det meningen att jag och Kent skulle denna sommar åka till Prag, men våra semestrar passade inte riktigt ihop. Därför passade jag och Kajsa på att fixa en barnvakt åt ungarna och åka tillsammans istället, vart vi skulle visste vi inte riktigt. Två mål fanns i sikte i allafall, antingen Harzområdet i Tyskland eller Lysebotn i Norge och beslutet vilken riktning vi skulle ta fick vi ta efter vägen. I Söderhamn gjorde vi sen valet att åka till Norge.

Vintertur
Drygt 80 mil hann jag få ihop med Varaderon på min minisemester i Finland. Det är ju inte många timmar ljust här uppe, så dagsetapperna fick bli som dom blev. Vädret och inte minst vägunderlaget varierade mycket.

Finnmarkerna
Några år har jag funderat på hur det ser ut i Finnmarkerna, så långt österut det går att komma i Norge. Ändhållplatsen blev Hamningberg, eller "end of Europe" som platsen även kallas för. I Hamningberg finns bergsmassiv som inte finns någon annanstans i Norge.

Lycksele med Jonna-Lisa
Lycksele är en lagom lång helgtur på drygt 60 mil t.o.r på hoj med Jonna-Lisa. Vi besökte där djurparken och sov över på Ansia camping.

Till Finland med Jonna-Lisa
Uleåborg är en lagom lång resa på drygt 60 mil t.o.r på hoj med Jonna-Lisa. Dessutom finns det mycket att göra på Nallikari campingen, så den passar bra för barn som vuxen.

Hitta nya vägar
Egentligen skulle jag åka till Harz och Nurnburgring i Tyskland, men dåligt väder i Köpenhamn gjorde att jag fick vända. Istället blev en resa med principen "hitta nya vägar". Fast oftast när jag trodde mig ha hittat en ny väg så kände jag igen mig och konstaterade att här har jag ju varit tidigare. Ca 500 mil på fem dagar hann det bli.

Mot Lofoten i Norge
Körde på en dag direkt från Boden via Kiruna och längst ner till Å i Lofoten. Avståndet på drygt 900 km är väl inte direkt långt. Däremot tiden att ta sig dit, bilköer, färja och massor av hastighetsbegränsningar på 60km/t. Tillbaka samma väg genom Lofotenön och hem via Narvik och Silvervägen.

Till Helsingfors
Tog en tur via Jyväskylä till den trevliga staden Helsingfors. En stad som det är lätt att hitta i om du håller reda på vägarna som går runt stan och som kallas för ringar. Massor av folk i farten, speciellt vid parken mitt i stan där man tar en promenad eller bara sitter och studerar folklivet. Följde sen kusten hem och besökte städerna allt eftersom dom dök upp.

Med Jonna-Lisa till Finland
Förra året ungefär vid samma tidpunkt var Jesper för första gången och hojcampade. I år var det Jonna-Lisas tur att åka på sin första hojsväng med övernattning i Uleåborg.

RV17 Norge
In i Norge via silvervägen och sedan till Bödö för att köra riksväg 17 mellan Bodö och Mo i Rana. Vägen värt ett besök framför allt för dom vackra vyernas skull. För körandets skull i mitt tycke ibland lite för snäva kurvor för att kunna hitta den rätta rytmen i körningen. Hemfärden tillbaka gick också via silvervägen, detta för att inte missa polcirkelområdet mellan Mo i Rana och Fauske.

Rovaniemi
Kanske årets sista helgresa? Börjar bli lite för kallt för att göra några större sommarutflykter. Därför passade jag och Kajsa på att haka på Anna och Karl-Åke från Luleå till Rovaniemi i Finland. I Rovaniemi besökte vi bl a tomtelandet och övernattade i en stuga strax söder om Rovaniemi.

Trollstigen och Geiranger
Väderkartan visar dåligt väder i hela Norge. På morgonen kikar vi på väderkartan och ser att det minst sämsta vädret är mot trollstigenområdet. För mig är det en resa som jag gjort ca tio gånger tidigare, för Kajsa är det första gången. Lite nya vägar hittade jag igen i området. Vi hade båda våra jobbiga stunder på resan, Kajsa sin när vi körde upp för trollstigen och jag min när vi plöjde genom Ikea i Sundsvall.

Nordkap
Åkte till Nordkap med Teppola. Vägen dit gick via Rovaniemi, Finland. Tillbaka tog vi den snabbaste vägen hem som går via Alta(N), Kautakeino(N), Enontekiö(F), Pajala(S) och Överkalix(S). Den vägen körde vi från Nordkap hem på en dag.

Med Jesper till Finland
Jesper för första gången och hojcampar. Vi åkte till Uleåborg i Finland. Småkallt på natten gjorde att vi skippade tältet och hyrde oss en stuga på Nallikari campingen.

Touring till Stockholm
I slutet av augusti åkte jag och Kajsa ner en sväng till Stockholm för att kika på när Janne tävlade i Sveriges Starkaste Man på Gröna Lund.

Via Malmö till Norge
Mina vägval är väl kanske lite märkliga ibland. Via Malmö så hamnade jag i allafall tillslut i Norge, mitt favoritland för touring.

Danmark, Norge, Tyskland
Tour Danmark, Tyskland, Norge
Jag och Teppola åkte på en semesterresa som framför allt skulle gå till Danmark och sen till Norge där Teppola skulle stanna för att jobba.

Passerade länder
Belgien, Danmark, Frankrike, Holland, Lichenstein, Luxemburg, Italien, Scweizh, Tjeckien, Tyskland, Österrike
Europaresa
För mig en drömresa som gick lite ut på att försöka hinna besöka så många länder som möjligt på ca nio dagar.

Nordkap
Egentligen skulle jag bara ut på en ordentlig sväng utan att ha nåt speciellt mål i sikte, men för säkerhets skull packade jag med mig tältet och lite extra kläder utifall!

Norgetur
En Norgetur med riktning Geiranger och Trollstigen, men framför allt Atlanthavsvägen som mål.

Norgeresan
Trollstigen och Geiranger var målet med denna resa, men vi passade också på att ta en tur och kika runt i områdena söder om Geiranger.