När jag startar på morgonen så är jag fortfarande osäker på om jag skall till Nordnorge
eller bara göra Finland runt på tre dagar. Valet blir heller inte lättare pga vädret, oavsett
vilket håll färden ska gå, så ser väderutsikterna definitivt inte bra ut. I Haparanda bli jag i allafall tvungen att ta beslutet om jag ska norrut mot Norge via Rovaniemi, eller norrut mot Enontekiö för att göra Finland runt. Eftersom vägavsnittet väg 98 från Tana bru som jag missade förra året grämde mig, så blir valet att styra kosan mot Norge. |
Vid Inari inser jag att det är kanske sista korvmojjen som passeras och det kan då också vara
sista chansen att inhandla "finska makkara". Bensin i tanken och lite korv vid korvmojjen. Italienaren
passerar och vinkar glatt till mig. Surrar en stund med några finska hojåkare som bestämt sig
för att dom åkt färdigt för dan. Själv känns det som dan knappt börjat och tycker det är
märkligt att dom parkerar för dan redan. Strax norr om Kaamanen, vid vägskälet mot Nordkap står italienaren igen, den här gången med karta. Förmodligen ska han mot Nordkap och bara stämmer av rätt färdrikning. Jag fortsätter rakt framåt mot Utsjoki, vinkar åt honom, samtidigt som jag tänker att det var nog sista gången jag såg honom. Vid Utsjoki kommer jag till bron som är tänkt att ta mig över till E6:an Norge och mot Tana bru, men svänger av istället höger strax innan bron för att köra på finska sidan. Efter några kilometer ångrar jag mig, kör tillbaka och kör över bron enligt ursprungstanken. Varför köra på finska sidan när man kan köra på den norska! Känns alltid trevligt att följa en väg med vatten bredvid. På något underligt sätt ger det ro i själen. Nästan hela vägen från Utsjoki till Tana bru är det vatten bredvid vägen. Jag kör på höger sida och vattnet är på höger sida, vilket innebär att man ser ner till vattnet hela tiden, så valet att köra på norska sidan kändes helt rätt. Vid dom små forsarna står det bilar uppraddade efter vägen, här och där ser man fiskare stå och kasta ut sina linor. En del turister verkar ha stannat, ibland kanske lite tokigt till, sporadiskt vid vägkanten och bara knallat ner till vattnet för att kasta några kast. Inget för mig, men säkert ett trevligt sätt att fördiva sin semester på för den som gillar att fiska. |
Nu får jag dessutom lite hopp om att komma i säng i någorlunda tid. I ilfjord dyker det äntligen
upp en camping. Tältet är alltid med oavsett väder. Hojens tempmätare visar tio grader och det har
varit en lång dag gör att tältet kommer inte ens upp i min tanke. I stugan stoppar jag in alla sladdar som ligger på golvet, spisplattor, kylskåp och två element. Det sprakar rejält emellanåt när jag stoppar i kontakterna. Jag noterar att en av elementen sprakar lite väl mycket samtidigt som den ser lite väl svart ut för att tordas ha inkopplad hela natten. Kvällen ägnas sen åt till lite matlagning, några öl och en långpromenad. |
Vaknar i vanlig ordning tidigt på morgonen. Öppnar dörren och möts av kallt väder samt lite småregn.
Inser att det är tur att man inte klev ut från ett tält denna morgon. Kaffekokning i värmen och fram med kartan. Avtagsvägen till halvön Nordkyn finns bara ett par hundra meter från campingen. Räknar snabbt fram att tur och retur ön är bara några hundra kilometer. Ön har den nordligaste fastlandspunkten och i Gamvik där vägen slutar finns också världens nordligaste fyr. Fast det är småkyligt så känns det positivt bara efter några kilometers körning in på Nordkyn. Möts av nylagd asfalt och riktigt ymnig skog. Kikar över vidderna emellanåt där vägen syns som små ploppar i skogen. Nu sänker jag farten ordentligt bara för att njuta av det så länge som möjligt. |
Ymnig och vacker väg i början av ön. |
Alltid vackra vyer med berg i bakgrunden. |
Klippiga avsnitt. |
Tagit några år för havet att forma stenarna. |
Skogen ta slut och jag möts istället av vacker natur i form av berg, klippor och givetvis med
det som gör det hela komplett, havet i bakgrunden. Vägen blir också nu plötsligt märkbart med lite sämre avsnitt emellanåt. Hinner i allafall njuta av utsikten utan att släppa kontrollen över väglaget. |
Vid den finska paketbilen möts jag av en väldigt pratsam dam visar det sig. Hinner inte ens
stanna och hälsa på dom så säger hon på finska "-jag sa åt gubben min att, den dääär
motorcykeln kommer att vända tillbaka". Dom verkar vara återkommande turister på den här ön. Trevlig dam, men hon babblar på nåt fruktansvärt. Mellan hennes pratande om mycket annat, så hinner jag i allafall snappa upp från honom att väglaget blir definitvt inte bättre längre fram, tvärtom bara sämre. Bestämmer mig för att utforska ön ett annat år. Tre gånger hinner jag starta min motorcykel innan jag lyckas smita iväg från henne. |
Fulltankad och ett par värmande koppar kaffe när Lakselv lämnas. Tycker det är märkligt att inte
en enda hoj passerat under tiden i Lakselv, men och andra sidan när jag tänker efter, så har inte
en enda hojåkare synats till sen jag senast vinkade till italienaren i Finland. Märkligt, vart
har alla motorcyklister tagit vägen? Klockan är lite och det känns inte speciellt lockande just nu att bara fortsätta efter E6:an mot Narvik. Vägen dit är ett härligt vägavsnitt att följa, men eftersom den vägen åkte jag senast förra året så känns det just nu totalt fel. Nordkap har jag besökt några gånger så det känns inte heller värst lockande just då, dessutom är det dyrt med tunneln dit och inte minst inträdet till själva klippan. Däremot är det nu några år sen jag varit dit, så det får bli att ta en sväng dit i allafall tänker jag. Några mil efter Lakselv bli jag glad när plötsligt italienaren på Aprilian svänger ut från en bensinmack framför mig. Äntligen en hoj till på vägarna och dessutom en "gammal bekant"! Han måste gilla att sova eftersom han inte kommit längre än hit. Han noterar mig, vänder sig om och vinkar glatt. Han håller ett tempo som passar mig, så jag lägger mig bakom honom. Däremot stannar han nästan och kör försiktigt försiktigt förbi fåren som ligger och vilar sig på E6:an, så efter tredje gången blir jag less och kör om honom. Fast det är ju klart, vad vet han om hur renar och får funkar här uppe. Samtidigt när jag drar om honom och fåren, så får han nog en fingervisning om att det är rutinerade får som ligger på vägen. Dom ligger där dom ligger och kommer inte att bry sig om honom när han passerar dom. Kör på! Stannar till vid Olderfjord, avtagsvägen från E6:an och mot Nordkap. Hinner knappt ta av mig hjälmen, så drar italienaren vinkande förbi med fötterna dinglande nästan nere i backen. Verkar som han tog lärdom av mitt passerande förbi fåren eftersom han dök upp så snabbt efter mig? |
Mätt och belåten sitter jag på bänken helt still en lång stund och bara njuter av att solen värmer mig i nacken. På rastplatsen har någon roat sig med att i grässlänten lägga ut stenar och skrivit med stenarna alla möjliga länders namn. Noterar att det måste vara nån utlänning som gjort det eftersom länderna skrivits på sydländskt vis. Måste ha tagit en hel dag att göra detta? Italienaren åker förbi och vinkar! |
Dryg tre mil före Nordkapklippan finns en liten stad, Honningsvåg, dit jag svänger av för att kolla in läget. Kör bara fram och tillbaka genom stan. Stan myllrar av turister som springer kors och tvärs över gatorna. Ser inte mycket av stan utan det blir mest att hålla koll så att man inte kör över nån turist. |
Italienaren dyker upp också. Äntligen får vi ta ett snack med varann. Vi skrattar gott åt våra
passeringar förbi varann, samtidigt som vi också berättar om våra resvägar. Han är förundrad
över att jag hunnit runt "halva" finnmarkerna och sen ifatt honom sen vi sågs första gången i
Finland. Morgonpigg får han till svar. Han fryser något fruktansvärt och berättar att han
gjort det i flera dagar. Inne på området strosar jag runt och känner igen det mesta. Dimman ligger tät och man ser inte värst mycket. Lika plötsligt som dimman kom efter vägen, så försvinner den också. Solen spricker upp och man ser från klipporna långt ut på havet. Tyder i allafall att några fiskebåtar är i full fiskefärd, medan en större båt passerar förbi dom. Om det är en tankbåt eller passagerarbåt går inte att tyda. Hälsar nickande på alla hojåkare som finns på plats, mestadels tyskar har jag redan noterat på parkeringen. Inte en enda svensk hoj. Dom flesta ser frysna ut och håller sig helst inomhus. Byter några ord med några av dom innan jag efter drygt en halvtimma där beslutar mig för att åka hemåt. |
Några av hojarna på parkeringen. |
Dimmigt vid symbolen. |
Vackra klippor. |
Dimman försvann snabbt. |
Hur jag än letar, så hittar jag inte. Frågar pajatsospelaren var ölen är och
får surt svar av honom -"säljer inte, dricker inte". Blir lite förvånad över svaret och sättet han
svarar på. Jag har hört vad han sagt, men ursäktar och ber han upprepa
-"SÄLJER INTE, DRICKER INTE!" upprepar han, nu med hög röst. -"nehe, helt okej! vi har alla våra laster, jag dricker upp mina pengar och du spelar bort dina!" svarar jag honom och går iväg. Lämnar Enontekiö och skrattar gott åt den sura farbrorn. Funderar om han är en religiös dubbelmoralist, spelmissbrukare eller en före detta alkoholist. Beslutar mig för att han är nog alla tre alternativen. Kommer ut på E8:an och svänger söderut. Följer nu den svenska gränsen. Möts titt som tätt av hemmagjorda skyltar med varningstext "akta renarna". Skyltarna finns nog inte där för skojs skull, hinner inte åka långt så måste jag sakta ner för renar. Det är inte heller vilka renar som helst, utan renar med jättehorn som står som sheriffer på vägen och flyttar sig inte en meter åt sidan. Stirrar på en, böjer ner huvet, visar hornen och markerar -"hörrö, ska du förbi här, så får du också köra runt mig!" Stannar till i Muonio och får mina finska öl. Visserligen tar dom inte här emot norska mynt, men blir i allafall av med lite norska sedlar istället. Vid Kolari är det dags att ta sig över till den svenska sidan till Pajala, kortast väg hem. Nu har värmen kommit, så jag beslutar mig för att inte ha så bråttom hem, kör vidare söderut mot Aavasaksa och sen till svenska sidan i Övertorneå. Tankar fullt i Övertorneå och bränner sen raka spåret hem. Är hemma vid fyrasnåret, öppnar min första finska öl. Trött och nöjd konstaterar jag att en perfekt ride-about genomförts! Ibland behöver man vara ensam! |