Nu var det inte många dagar kvar av semestern och ingen ordentlig resa hade man hunnit med heller. Beslutr mig för att åka iväg på en europaresa, en europaresa som jag egentligen annars också gått och ruvat på en längre tid. Ringer till brorsan och hör om han är intresserad att följa med på en resa, som i princip skulle gå ut på att hinna med så många länder som möjligt på ca nio dagar. Han är givetvis inte sen att hänga på. | |
Fredag. Möter upp brorsan vid Antnäs parkeringsplats strax utanför Luleå.
Därifrån följer vi raka spåret efter E4:an ner till Gävle och svänger av där inåt landet
för att göra vår första övernattning i Avesta. Lördag. Tanken är att hinna på söndag till Sachenring i Tyskland för att kika på GP-finalerna i roadracing. Jag har innan resan redan spikat ett lämpligt ställe för övernattning strax söder om Hannover. Campingen ligger visserligen inte långt från det berömda Villa Lövenhartz, där dom flesta hojåkarna brukar annars övernatta. Nu råkar det vara helg och jag vet att under helgerna brukar stället vara bokat av klubbar och vi ids inte börja göra några onödiga vändor efter vägen för att kolla om detta stämmer. |
Vi har ingen lust att börja jaga ett nytt ställe mer och beslutar oss för att slinka in
bakvägen in till campingområdet och försöka hitta nån av personalen. Väl inne får vi tag på en
av campingvärdarna som tycker synd om oss och släpper in oss. Söndag. Åker iväg tidigt på morgonen för att hinna se hur det ser ut i gamla Östtyskland och inte minst, för att hinna till Sachenring och finalerna i GP:t. Följer vägarna söder om Harzområdet, där vi bara slängs in i helt otroliga hojvägar. Efter vägen finns det t o m varningsskyltar som varnar för kurvtagande hojar. Fastän det är tidigt på morgonen så hinner vi möta massor av hojar i full karriär. |
Direkt efter 500-rejset drar vi iväg för vi har ännu en lång dag framför oss. Vi ska ju även
hinna
till Österrike samma dag. Vi går till våra hojar samtidigt som vi studerar alla roliga byggen
som står parkerade efter vägkanten. Väl framme vid våra hojar försöker vi ta en genväg ut
mot den södra delen av autobahn, men blir abrupt stoppade av polisen som skickar oss tillbaka åt rätt håll. |
Fem mil senare passerar vi den italienska gränsen, där vi tar riktning mot Bolzano. Kortaste
vägen till Bolzano går förmodligen via Dolomiterna. Vi är rädda att det ska ta alldeles för
mycket tid att åka igenom där och vi väljer istället att
ta den snabbare E66:an. Några mil före Bolzano blir det snabb motorväg, men vi skippar
motorvägen och följer istället småvägarna dom få milen till Bolzano, framför allt för att
slippa betala motorvägsavgift. När vi väl har kommit upp på Stelvio känns det som vi kört genom hundra kurvor. Fram och tillbaka uppför berget och kurvorna kändes som om dom aldrig skulle ta slut. Roligt är också att man väl uppe kan nästan se varifrån man klättrat upp efter berget. |
Onsdag. På morgonen utan att veta om det när vi kliver upp, kommer den här dagen
bli lång. Från Freiburg är det inte många mil in till Frankrike. Vi tar västerut den kortaste vägen dit och kör sen norrut mot Metz. Nu börjar det bli lite tidsnöd, så strax före Nancy bestämmer vi oss för att ta smällen och betala motorvägsavgift. |