Vinterkörning Under åren har man väl lärt sig lite grann om vinterkörning. Oftast genom att testa och prova sig fram på olika sätt. Ibland har funderingarna lyckats och ibland har funderingarna utfallit i mindre lyckade resultat. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter som jag lärt mig under årens gång. Kontakta mig gärna om du har frågor eller bara annars vill diskutera vinterkörning. Dela gärna med dig av dina erfarenheter till mig om detta enimenta ämne. |
Suzuki TS 250 Läs mer -»» |
Honda SLR 650 Läs mer -»» |
Honda XL 1000V Läs mer -»» |
Honda XL 1000VA Läs mer -»» |
Honda XL 700VA Läs mer -»» |
Honda CBR 600F Läs mer -»» |
Yamaha YZF-R1 Läs mer -»» |
|
Värmehandtag:Klistermodellen, billigaste och hållbaraste varianten. Handtagen tas bort
med tryckluft eller såpvatten. Tejpa med eltejp på v.sida några varv innan elementet klistras
på(annars tar styret all värme). Elen drar jag från halvlyset. Krympslang på elkablarna blir snyggt. Finns ett antal varianter på vad för element man bör använda, hur dom monteras osv osv. Montering värmehandtag -»» |
|
Vindruta: En liten ruta är ett måste när man ligger på landsvägen. På SLR:en monterades en hemmagjord ruta som tar bort den värsta vinden från kroppen. |
Fötter: Fötterna ligger ju oftast i direkt fartvind. Skoterskor med löstagbart foder. En
storlek större än vad man normalt har. Det ska finnas plats för extra strumpor samt att
det fortfarande ska kunna gå att röra på fötterna. | |
Eftersom jag är frusen av mig så räcker inte skoterskorna till för att hålla kylan borta,
speciellt på längre turer. Ett par 15 watts värmehandtag som jag monterat längst fram på tåspetsen
i skoterskorna håller fötterna garanterat varma. Montering fotvärmare -»» |