««- kolla vad som hände 2009 | kolla vad som hände 2007 -»» |
081231- Nyårsafton: Traditionellt en tur med hojen på nyårsafton och kika på nyårsraketerna. I Boden firar man in nyåret med nyårsraketer på stan, lagom tidigt för oss vuxna barn. -»» |
081225- Loft: Allt möjligt skräp i garaget har gjort att det går knappt att röra sig i den mer. En del saker rör man inte ens, så ett loft längst bak i det ena rummet var den enda lösningen. Bl a hamnade Guzzins släp där och plötsigt har jag mer ytor att röra mig i. Nu kan man fylla på med mer skräp i garaget! -»» |
081201- Isabelle: Den 24/11 kl 07,04 föddes vårt första barnbarn, lilla Isabelle. Hon vägde vid födseln 4390 gr och var 52 cm lång. -»» |
081123- Sebring på Piaggion: Den vänsterhängda Sebringsystemet från en KTM-hoj sitter nu på plats och ljudprövad. Jobbet med att göra om systemet till Piaggion funkade bra, så pass bra att inte ens en svets behövdes. -»» |
081116- Vinterdäck på:
Först var det kallt och isigt på vägarna. När jag äntligen fick däcken omlagda, så i princip
under tiden jag monterade på dom, vände vädret totalt och det började regna. Bara att vänta! Abstinens! Flera veckor utan att ha kört hoj, men nu är kylan tillbaka och med den även lite snö på vägarna. Första turen för säsongen gjord nu och......det känns nu mycket bättre! -»» |
081102- Bränna däck: Allting går, även med en liten Innova 125. Nytt däck väntar, så det är lika bra att ta ut det sista av däcket innan byte. Halkan gjorde att framdäcket gled på isen och jag var tvungen att ta ett staket till hjälp. -»» |
081028- Piaggions bakdäck: 442 mil står det på mätaren och bakdäcket är redan nu kronslut. Egentligen var den olaglig redan innan mätaren slog över på 400 mil. Det är ju klart, hojen väger ju sina dryga tvåhundra kilo och det är monterat små skoterdäck som får rulla ordentligt under denna tyngd. Det var heller inte speciellt snabbjobb att ta bort bakdäcket. Tog ett tag innan jag fattade att hela höger sida måste bort. Nåja, den korta livslängden och jobbet med att ta bort hjulet kompenseras av att bakdäcket kostar bara dryga femhundra kronor. -»» |
081024- Tylösand: Tylösand utanför Halmstad. Ett par dagars vistelse i Per Gessles hotell som ligger alldeles nära stranden. Blåsigt men varmt, åtminstone i jämförelse hemmavid. Är ju lite förtjust i blåsigt väder, så det blev att tillbringa en hel del tid med att knalla efter strandkanten. Passade också på att ordentligt kolla in Hondas nya TRX. 420FA, delad bakaxel och en lite udda variant av automatlåda. -»» |
081005- Sebringsystem: Haft ett tag hemma ett vänsterhängt Sebringsystem liggande. Systemet behöver öppnas, riktas samt eventuellt kapas. Eftersom den är vänsterhängd så måste även bakstycket vändas rätt för högerhäng. Har sneglat ett tag på Piaggion om inte den skulle behöva lite mer oljud, så den ligger lite i farozonen för ett nytt system. Har iallafall från Biltema köpt en stegmuff, så att den ska kunna passas in i det lilla röret. Stegmuffen räcker inte riktigt till, så det är bara att fortsätta svetsa ytterligare på den. -»» |
080921- Septemberrundan: Årets Septemberrunda blev en repris från föregående år, start i Boden och målgång på Skapa företagsby i Sävast för fika och avslut. Rekordantal i antalet deltagare, jag och Kajsa räknade till 195 hojar i Piteå. Det varma vädret gjorde sin del i att så måga deltagare kom. -»» |
080831- Hailutoträffen: Årets Hailutoträff på Nallikari camping i Finland, var i år bottenrekord både till antalet deltagare och kyla. Det kyliga vädret skrämde nog bort dom flesta deltagarna i år. Endast 700 betalande hittade dit, vara 250 av dom var dagsbesökare. Nollgradigt på natten mot söndag och dessutom gick min medhavda kupevärmare sönder bara efter fem minuter. -»» |
080823- Giftigt: Vi blev inbjudna till Danne & Sussie för att kika på deras djur som dom har hemma i sitt hus. Massor av spindlar, ormar, mm. Lite läskigt, men ändå faschinerande. Visningen avslutades med lite korvgrillning på bakgården. -»» |
080810- Touring Norge: Egentligen var det nästan slantsingling om man skulle med vanlig hoj eller med Innova 125:an till Norge på en tur. Nu hade ju Innovan knappt fått rulla i sommar, så valet var ändå inte så svårt i allafall. Lugn och harmoni på två hjul i några dagar, det är vad Innovan ger mig i feedback på dessa turer. -»» |
080809- McFyrkanten på Kattisavan: Kattisvans camping, drygt tre mil väster om Lycksele. Spontan träff med McFyrkanten. Till träffen kom endast folk som brukar köra med Bodensarna. Tretton personer blev vi i allafall, precis den mängd som rymdes i grillstugan där nästan hela kvällen tillbringades. -»» |
080806- Kyrkbyns onsdagsträffar: Mcfyrkantens körning gick denna dag till kyrkbyn i Gammelstad. I kyrkbyn har det varje onsdag under sommaren, samlats en massa motorcyklar och bilar i alla dess slag. Jag har vetat om denna tillställning, men det är första gången jag tagit mig dit för att kika. Massor av hojar och folk på plats. -»» |
080730- Hagelskur: Sanslöst! Hade ingen aning om att vi här uppe kunde få såna här hagelskurar. Kvarterslång bred rejäl hagelskur som drog över i Rosvik. En bekant var förbi och visade upp sin bil. Bucklor över tak och motorhuv. Tre bilar på hans gård fick samma symptomer. Det blir några självrisker att punga ut. -»» |
080727- Veteranpicknic: Traditionell årlig picnic på Hägnan i Gammelstad, anordnat av Norrlands motorhistoriker. Fint väder och massor av folk runt dom vackra bilarna och tvåhjulingarna. -»» |
080727- Bomträffen: Bomträffen i Sandsele som ligger ca fyra mil norr om Storuman. En ren tältträff utan större krusiduller. Det är exakt tio år sedan jag var på den träffen och jag har i flera års tid varit på väg dit, men det har inte blivit av. Inga större förändringar har skett sen mitt senast besök för tio år sedan, förutom att dom hade nu även öppnat utsidans område för campande. -»» |
080722- DN-01: Kört runt med DN-01:an i några dagar. Fortfarande fattar jag inte vad det är för människor som kommer att köpa en sån här tvåhjuling. Nu har jag i allafall kommit på att det är nog en hoj i customsegmentet. Om inte nu hojen kommer att säljas i Sverige, så hoppas jag att automatlådan som sitter i DN-01:an, är monterad i framtiden på nån annan hoj åtminstone. -»» |
080715- Till Atessafabriken: Hondas fabrik i Italien ligger i Atessa. På kartan ligger Atessa nära Adriatiska havet. Lämpligast är väl att ta flyg till Rom och därifrån transportera sig lite sydost till andra sidan landet. Ett antal nyblivna CB 1000R köpare fick möjligheten att hämta ut sina hojar direkt från fabriken. Totalt blev det sju personer som var med på resan. Fyra kunder, två från Honda samt jag. Hur jag hamnade med har jag ingen aning om, men en tur med nya CB 1000R:en upp till Boden kan man ju inte tacka nej till. -»» |
080629- de la bonette: Europas högst belägnaste asfalterade väg, de la bonette i sydfrankrike. Likaså också dom gps kordinater som finns fabriksinpräntade på transalpens sidokåpor, så det föll sig naturligt att ha det som ett mål i resandet. På gps:en är kortaste väg dit från Boden ca 370 mil enkel väg. Att det sen blev att åka kors och tvärs gjorde att hela turen blev ca 800 mil på tio dagar. -»» |
080617- Sitthöjd: Ända från det jag såg RC8:an första gången i verkligheten på mässan, så blev jag faschinerad av passagerarsadelns sitthöjd i förhållande till föraren. Kajsa och jag provade hur det såg ut, efter lite kämpande för henne att ens komma upp på sadeln. Neeee, jag skulle personligen vägra åka där bak. -»» |
080614- Bikecity Bikemeet: Ett dagsbesök på bikemeet. Vackert väder, men trots det endast dryga åttio betalande till träffen. Lekarna hade bra drag i år, många bodensare och Hillari fick en egen högljudd suporterskara som hejade på honom. -»» |
080607- Mjuka sidoväskor: Tygväskor kan vara ett gissel att få till så dom sitter ordentligt, speciellt i höga farter. Kan lätt bli lite fladdriga och framför allt, så har dom en tendens att åka in mot hjulen där dom hänger. Provade nu sätta fast väskorna genom att montera först en väska på passagerarsadeln och sen sidoväskorna(modell sadeläska) över väskan. Som ensam resenär på hojen, funkade det alldeles utmärkt, även i höga farter. -»» |
080606- Touring E4: Snabbtouring efter E4:an i några dagar ner till Småland och tillbaka. Hann i allafall med några små avstickare efter vägen, lite stugcamping, kika på Göta kanal samt köra en liten tidigare missad del av turistvägen mellan Ödeshög och Gränna. -»» |
080605- Honda 2009: Hör inte till vanligheterna att Honda är tidigt ute med sina nya modeller. Tvärtom, tror att dom traditionellt varit dom som presenterat nyhetera senast av alla märken. Att Honda nu redan har ett par stycken 09:or att visa upp kan ju också bero på att dom egentligen var så sena, att det blev 09:or av dom? -»» |
080527- RC8: Visserligen kan man bli lurad av twinnmotorns karaktär, men den angivna effekten på KTM:s nya 1190 RC8 på dryga 150 hästar på bakhjulet känns ändå långt borta. Så pass att, medan jag kör så funderar jag om det är nån knapp jag glömt trycka på. Backspeglarna vibrerar till en suddig bild och sadeln känns som att sitta som på en tvåtumfyra. Vad gör det, den är så grymt vacker så man får tårar i ögona. -»» |
080518- Mariebergs Viltfarm: McFyrkantens gemensamma körning till Mariebergs Viltfarm. Viltfarmen ligger på den norra sidan av Kalix älv, från E4:an norrut mot Morjärv. Den gemensamma körningen dit har samlat ca 50 hojar och mer under tidigare år. Den här gången regnade, snöade och haglade körningen bort och endast 12 hojar kom. Dom flesta bodensare och sen några lulebor. -»» |
080510- Pingstrundan: Pingstrundan i Pajala nummer tre. Pingstrundan växer programmässigt. Inblandade är nu kommunalråd, bilar och även evenemang på lördag kväll. I år är pingsten väldigt tidigt på året, så det var en kylslagen runda. Trots det kyliga vädret, så kom iallafall ca åttio hojar dit. För min del blev det i år bara en dagstur och en halv pingstrunda. -»» |
080509- Interphone:
Telefonsamtal: -"whiiiiiuh" när jag laddar om en lång kö med bilar och mätaren visar närmare 250 knyck.
-"sluta nu, jag gillar inte när du kör sådär tokigt och låter sådär" säger Kajsa. Mäktigt, trots blåsig sporthoj och mätaren visar närmare 250, så hör vi varann. Vi hör inte varann värst bra, men ändå...vi snackar med varann trots att hastighetsmätaren visar lite olagligt. Patrik ringer och jag berättar att jag sitter på en hoj och jag kör just nu i nittio knyck -"vah, det låter som du skulle sitta på kontoret!?!" Interphone flyttade mitt kontor idag till en tvåhjuling! :o) -»» |
080507- Våffelkväll: Öppet hus med våffelkväll hos Diamond Mc i Piteå. Tror det är andra gången dom håller i en sån här kväll med öppet hus med våffelkväll. Kajsa hämtade upp mig i Luleå varifrån vi sen drog till deras klubblokal i Öjebyn strax utanför Piteå. -»» |
080503- Piaggio MP3:
En längre tid har jag sneglat på Piaggios trehjuliga MP3:a och när tillfället dök upp, så blev
det av tillslut. CBF500:an har nu hamnat hos Lindeholms i Kalix, där jag också hittade denna
demokörda och lite körda MP3:a med 250cc motor. Kärran funkade över förväntan. Hemresan gick i marschfart i ca 110 knyck och det var inga proplem att hålla den farten. Dom hydrauliska stötdämparna fram funkade alldeles utmärkt, kurvorna gick att ta i stort sett som vilken tvåhjulig hoj som helst. -»» |
080503- Avrostning: Avrostning vid A8 området i Boden. Enda avrostningen i fyrkantenområdet. Nyt för i år, förutom platsen, var att SMC tog betalt för utbildningen, femtio kronor. Kanonväder och därmed också massor av hojfolk på plats. Själv brukar jag vara varje år göra avrostningen, men i år hade jag en tid att hålla, så det blev bara att fara förbi där och kolla in övningarna en stund. -»» |
080501- Majrundan:
Skapligt vackert väder, ny vägsträckning mellan Boden, Älvsbyn och Piteå och i år också lite
mer tid vid varje ort så man hann kika på hojar och fika i lugn och ro. Förmodligen också
ett rekordår vad gäller antalet hojar, dygt åtta hundra i Boden. Ingen jättehit att mysa på med en CBR 1000 i mystempo, så för min del blev det att hänga på i kortegen till Boden och sen köra för mig själv resten av turen runt i eget tempo. -»» |
080501- Jan Anders minnesrunda: Jan Anders körning från Hedenbron i Boden till Antnäs, där vi sen blev bjudna på fika medan vi väntade in första majtåget från Piteå. Efter hans bortgång har bodensarna, för att hedra honom, fortsatt med denna tradition. I år samlade körningen ca åttio hojåkare. Ninas trafikskola bjöd på fika. -»» |
080428- Öppet hus: Traditoonell öppet hus för besiktning av motorcyklar. Märks att tvåårsregeln gjort att antalet hojar på beiktningen bli mindre. Dessutom var det i år bara två stationer som hade öppet i fyrkantenområdet. -»» |
080415- Vinter: Halvvägs in i april och vintern vill inte släppa taget ännu. Det är många många år sedan det var såhär mycket snö kvar vid den här tidpunkten på året. Märks nu att hojåkarna börjar här uppe bli frustrerade. -»» |
080412- Old Town Leathercraft: Premiär för nya Old Town Leathercraft. Inte första gången han anordnar ute i gamla kyrkbyn i Gammelstad en liten mc-dag med försäljning av lädervaror mm. Synd att vintern vägrar släppa sitt tag, hade blivit annars en fin liten hojdag där. Nåja, som tur är, så finns det ju bilar också. Själv passade jag på att köra med en SH300 dit. Dom stora vägarna är isfria och med lite hjälp från Kajsa att knuffa ut den från gården, så var det inga problems. -»» |
080403- Touring Mallorca: Ön Mallorca är inte stor. Måttade exempelvis från huvudstaden Palma i söder, så var det efter motorvägen ca fem mil till staden Alcudia i norr. Dock så finns det ett bergsområde i väster som följer små slingrande vägar och dom vägarna ger massor av mil och tid på två hjul. I nordväst finns en liten by som heter Sa Calobra, dit tar man sig efter ett vägavsnitt som är rena rama ingenjörskonsten. Det häftigaste jag åkt på i allafall. Två dagar touring och drygt femtio mil på en Piaggio 125:a blev det för mig och Kajsa. -»» |
080324- MT21 dåliga: Pirellis MT21:or var ingen hit som vinterhjul. Redan efter 70 mil började klackarna på några ställen att spricka i bakkant. Får väl försöka skicka en reklamation till Lasses rallyservice. Gissar att dom tar inte reklamationen, men inte om nåt annat, så vet han om iallafall vad däcken går för. -»» |
080315- Leo Vince: Oljudsmakarna är snabba på att ta fram eftermarknadssystem till nya hojar, även så till nya TA700:an. Med insatsen borta på EvoII systemet låter den faktiskt inte så farligt högt. Finns även rör för att få bort katalysatorn och jag gissar att den då låter som ett eftermarknadssystem ska låte, dvs högt. Dock kostar rören lika mycket som själva ljuddämparen. -»» |
080228- CBF for sale: CBF:en, en trevlig liten lättkörd hoj, men som tyvärr inte fått rulla många mil. Nu ska den bort till förmån för något annat projekt. Vad för projekt vet jga inte, men kanske blir det rent av en trehjuling? -»» |
080224- ATV: Ute på samma träsk och skoterspår med en fyrhjuling. Tyvärr var det riktigt busväder på söndag, men hann ändå följa lite skoterpår med fyrhjulingen på lördag. Fyrhjulsdrift är ett måste om man ska pula på i snön, däremot får den vara gärna urkopplingsbar för busfaktorn. -»» |
080217- Snöskoter: Ända in i det sista har jag undvikit snöskotrar. Har förstått att det är kul, men jag har tänkt som så att, provar jag inte, så vet jag heller inte. Någon skoter har jag inte plats eller tid med. Nu har jag åkt runt i två dagar med snöskoter. Kul var det, men inte riktigt direkt min grej. -»» |
080215- Bowlingfest: Traditionellt samlades i Luleå Mcfyrkantens hojåkare för bowlingfesten. Rekord i antalet deltagare, 43 pers som dessutom är också maxgränsen som dom kan ta emot. För min del blev det mer att hänga i baren, men några klot hann jag i allafall med att slänga in i rännan. -»» |
080202- Helsingforsmässan: Hundrafyrtio mil enkel väg till Göteborgsmässan. Avståndet lockar inte värst mycket, så i år blev det till att ta sig istället till mässan i Helsingfors. Myckert närmare och inte minst, mycket trevligare att ta sig dit. Bil ner till Stockholm och sen med nattbåten därifrån till Finland. Tillbaka hem rakaste vägen geom Finland. -»» |
080127- Hjälmvärme: Det har varit lite småkyligt för ansiktet när man kört i kylan, speciellt när termometern börjar visa 20-30 minusgrader. Transalpen har dessutom en lägre ruta, så det blev dessutom ännu kallare för ansiktet. För att få in lite värme i hjälmen, så monterade jag en handtagsvärmare in i hjälmen, strax under visiret. Provade den sen på en liten tur och det verkar funka skapligt ändå. -»» |
080126- Veteranfordonsmarknad: Traditionell vintermarknad vid skyttepaviljongen, Arcusområdet i Luleå. Marknaden arrangeras av Norrbottenssektionen av Norrlands Motorhistoriker. Alltid kul att kika på lite prylar i lådor, eller skrot som en del kallar det för. -»» |
080111- Transalpen utrustad: GPS:en har hittat sin plats och den har nu också fått påmonterat ett "Ready To Go-kit", Hondas orginal kit med väskor och lullull. Personligen är jag inte sådär jätteförtjust i väskor med aluminiumlook, men just nu finns det inte mycket annat att välja på. Topboxen ser faktiskt rätt bra ut, men till sommaren finns en risk att jag byter ut sidoväskorna till ett par större Givi-väskor -»» |
080104- Retro cafe i Boden: Lena ringde och frågade om jag kunde komma förbi och kika på deras cafeprojekt. Fota lite och sen sprida ut det på mcfyrkantens hemsida. Retro cafe, ett fik i 50-60-talsstil som ska drivas av Lena och Göran. Två bil- och mcintresserade entusiaster som räknar med att få stället klart om en månad eller två. Blir ett kanonställe att hänga på när man är ute på tur och det blir dags för lite fika. -»» |
080101- Nytt år:
Nytt år och nya äventyr!!! I år är stora mässan i Göteborg. I och med att jag var på mäsan
i Paris, så har jag ju sett dom flesta modellerna redan. Trots det, som vanligt så kanske man
åker ändå ner till Göteborg och kikar in några missade hojmodeller som senare visades på
Milanomässan? 2007 blev mer eller mindre ett rekordår för mig vad gäller körda mil, drygt 3500 mil fick jag skrapat ihop. Får se hur det kommer att se ut 2008. Har i allafall tänkt åka till GPS-kordinaterna som finns inpräntade på Transalpens högra kåpsida. -»» |
««- kolla vad som hände 2009 | kolla vad som hände 2007 -»» |