Fabriksbesök
Fabriksbesök är alltid kul. På den här fabriken får vi dessutom fota fritt. Vi tas emot av Mr Alfonso och hans medhjälpare. Lotsas in i ett rum där vi får lämna av all vår packning.
Lite kaffe och dryck innan rundvandring i byggnaderna. Här monteras inte bara hojar, utan även gräsklippare. Skotrar är stort i Europa, så av dom tusen hojarna som monteras ihop här per dag är cirka sextio procent skotrar. Motorerna upp till 150 cc monteras ihop i fabriken, resten kommer från Japan.

Nu gick vi ju från fel håll, men roligast är ändå att gå och följa bandet från början av produktionen av hojarna, till slutet där det står en färdig hoj. Sista som görs produktionen är att testköra den på ett rullband.
Efter testkörningen på rullbandet så fick, på denna fabrik, ungefär tjugio procent av hojarna någon form av påpekande som behövdes justeras.

Lunch, fika och mer kika runt. Klockan börjar bli så pass mycket att man bara känner av laddningen, nu vill alla hämta hojarna, packa och köra iväg. Innan dess hinner vi också träffa produktionschefen på fabriken som mer eller mindre bara stämmer av att vi blivit väl omhändertagna.


Alfonso och hans medhjälpare möter upp oss.


Gräsklipparmotorer.


MC-motorer.


Den här dagen fullt upp med att tillverka tusenR.


Nånstans mitt i bandet och en hoj håller på att ta form.


Nästan färdig tusenR.


Hojarna provkörs på ett rullande band.


Lunchuppehåll. Pasta såklart.


Vad Atessafabriken gjort i sin historik. Två av mina Transalper kommer härifrån.

nästa sida
  nästa sida





www.saarela.se