Mondial Du Deux Roues |
Honda XL 700V Transalp, min nästa hoj? Ja, nu har man ju sett den, känt på den, klämt på den och inte minst, suttit på den. Deauvillens motor, fyra färger, nitton framhjul, både med och utan ABS-bromsar. Gissar att Honda Sverige tar in alla färgerna med ABS-bromsar och sen ett par av färger utan ABS. Att det ska bli någon terränghoj verkar inte Honda satsa på. Framlyktan ser för jäklig ut, kan hända att man vänjer sig efter ett tag? Nåja, kändes bra att sitta på och för mig får det bli i såfall en titan variant. Hoppas nu bara att Honda inte förstör den med en hög prislapp. |
Här syns det att den är utrustad med ABS-bromsar. |
Precis som dom gamla modellerna, två utblås. |
Honda Hade väntat mig av Honda fler nyheter än en Transalp och CBR 1000. CBF 600 har dom gjort också till en nyhet genom att stoppa in samma motor som sitter i CBR 600RR 07 och Horneten. Några nya färger har tillkommit på dom befintliga modellerna. Varaderon har fått en ny kulör, orange. Blackbirden ser likadan ut, men har fått VCM-motor(Variable Cylinder Management) Nåja, i Milano om en månad kommer en nyhet till, kanske en ny Hornet 1000? |
Lillvaraderon ny frontkåpa och i två modeller, vanlig och som den här på bild, lux. |
"Bodenröd" tillbaka på Goldwingen? |
Hornet 600 i vitt och silver. |
Orange Varadero, ny kulör. |
Honda CBR 1000RR Bilderna av nya 1000 som florerade ute på nätet innan mässan, gjorde att den fick ingen vidare bra kritik. Hojen ser annorlunda ut i verkligheten än på bild och en sedvanlig omvärdering gjörs. Den ser riktigt rejsig ut och den enda missen dom gjort är den tama sporttouringfronten. |
Tam front, passar bättre på nån sporttourer. |
Det coolaste på CBR:en, avgassystemet. |
Svart kulör kan aldrig bli fel. |
klart snyggast i vitt. |
Vit med svart front. |
Instrumenteringen. |
Suzuki Hayabusan tävlar med Kawa 1400 om topfartstiteln. Ruggigt ful hoj egentligen, men det är väl egentligen inte utseendet som räknas i den här klassen. Ska man vara topfartssnabbast, så får man skippa utseendet. Ska bli kul när topfartsnoteringarna börjar dyka upp. |
En ny 125 skoter, Suzuki sixteen. Fanns också i äkta tjejkulör med tjejdekalkittning. |
Hayabusan, ful som stryk, men ändå så..... |
Ny GSX-R 600 och GSX-R 750. |
Triumph |
Street triple. |
Triumphhörnan kändes tam. Fastnade dock för 675 cc Street Tripeln. Säkerligen en härligt råmande liten radtrea med sjyst klipp i motorn. |
Yamaha Yamaha har väl alltid nåt kul på gång. Deras lilla 125:a fyrtaktare ser riktigt bra ut och kommer säkerligen bli populär bland sextonåringarna. Detaljstuderade man den, så noterade man att dock finns en risk att den blir för dyr, framför allt gentemot Hondas CBR 125. Nya XT 660 Tenereen ser lyckad ut. Dock är den ju encylindrig och kanske hamnar under femtio kusar. Hur som helst, snygg är den. |
Kort och nyggt GP-system på R6:an. |
XT 660, snyggare i den matta sandfärgade varianten. |
YZF-R 125 med 15 kusar. Ser i allafall snabb ut. |
Kawasaki Ninja 250R. Modigt kawa! Vilken kul hoj, en tvåfemtio med knappa trettio kusar och som ser ut som sina storbröder X6 och X10. Måste vara skoj att försöka på små kurviga vägar pressa ur max från den lilla tvåcylindriga motorn, eller varför inte en rejäl tankpressning. Ska bli kul och få höra vad för topfartsnotering det går få på den här kärran. Fick ett storthabegär i allafall. |
Ser inte ut som en tvåcylindrig trettiokusare. |
Den gröna ser mer rätt ut. |
Enkel, men funtionell instrumentering. |
Ser definitivt snabb ut. |
Kawasaki Inga större händelser i Kawas monter. Lite uppdateringar på vissa modeller och en ny X10:a, som dessutom i mitt tycke tappar utseendemässigt för varje år som det går. Dom skulle ha hållt sig till rejsingandan, så som den såg ut när den kom 2004. Det var bättre förr! |
Avgassystemet nedplockad igen. |
Ser den inte tamare ut? Nåja, mycket snyggare än CBR:ens i allafall. |
MV Agusta Dom vackraste hojarna finns i MV Agustas monter och den vackraste av dom alla är fortfarande modellen F4. MV har roliga namn också, typ Brutale. Nu fanns det också en nyhet till med ett rätt passande tilltalsnamn, Bestiale. |
Vackrast av dom alla, en F4:a. |
Nya Bestialen. Ser mer ut som en concepthoj? |
Kineserna kopierar? Voxans modeller från Kina. Vissa modeller är lite udda, men en del linjer känner man igen från dom andra etablerade tillverkarna, piratkopiering? Undrar hur länge det dröjer innan kinahojarna är etablerade ute i europa? Förr eller senare är dom där! |
Moto Guzzi, eller....?. |
GTV 1200. ABS och GPS som tillval. |
Den här raddan kinahojar hade udda design. |
KTM Ingen brutal RC8:a i KTM:s monter, den dyker upp först på Milanomässan. Nya 690 Enduron var täckt. Sprang förbi lite då och då för att kika om dom hade tagit bort täcket, men icke. Fattade aldrig varför dom inte visade den. |
690 Enduro under täcket. |
Vitt verkar komma mer och mer på streetfightrarna, även så SuperDuken. |
Kuliga noteringar Concepthojar, pimpade och ombyggda hojar fanns det en hel del av på plats. Peugeot på hemmaplan visade också givetvis allt vad dom hade. |
Ny Peugeot Vivacity med bagageutrymme även framtill. |
Peugeot moppe. Kommer knappast till Sverige? |
Vandrar runt på mässan Tjejer var ett tema som fanns överallt. T o m på en del moppar hade dom placerat en lättklädd dam på. Tiden räckte heller inte till att kika på allt som fanns runt om kring. |
Peugeot moped. |
En hörna med ombyggda Harleys med olika teman, typ "old school", mm. |
Bridgestoneflicka. |
Lilla Pedrosa på besök. |
Cyril Despres Dakarhoj. |
Vy över mässhallen. |
Andra sidan vägen Som på svenska mässan, så fanns här också tema cyklar. Cyklarna hittade man på andra sidan vägen och för att komma dit, så knallade man bara över en bro. Hann bara dit en snabbsväng. Några cyklar såg jag inte, däremot lite utställning av tillbehör till motorcyklar, mm |
Gångbro över vägen. |
Fransk trafikkultur? |
Tillbehör mm mm på andra sidan vägen. |
Ut på stan Trötta ben när mässan lämnas. Tar tunnelbanan till andra sidan stan. In på en pub och beställer den största ölen dom har. Snabbdusch och tillbaka till centrum för lite käk. Restaurangen ser inte ut mycket för världen, som om man knallade in på den lilla kvarterskiosken hemma. Väl inne hittar man rum på rum på rum och alla dessa rum är smockade med folk. Efteråt hörde jag att det fanns även en källarvåning också. Klockan är mycket när restaurangen lämnas. Att vara i Paris och inte ens sett eiffeltornet känns fel och åker dit. Tornet är stängt för dagen, men har nu i allafall fått se den. Taxi tillbaka, chauffören är snäll och stannar en liten stund vid Triumphbågen. |
Ölen heter 1664. |
Eiffeltornet. |
Eiffeltornet underifrån. |
Triumphbågen. |