SMC:s avrostning i Luleå








Avrostning
Ett fyrtiotal hojar hade hittat till SMC.s avrostning i Luleå. På plats delades vi in i fyra olika grupper med en vägvisare i varje grupp. Ulf fick äran att leda min grupp.

Med fikastationen var det totalt fyra olika ställen som skulle besökas under dagen, Storheden, F21, NTF parkering samt körskolebanan mot Kallax flygplats. 40 kilometer stod trippmätaren på när dagen var slut.

Dagen började med en liten besiktning av hojarnas funktion. Efter det var det bara att göra övningarna och dagen avslutades tradionellt med en liten avrostad dekal på regskylten.
Återigen en kul dag där jag framför allt lärt mig att hantera min hoj!





Konkörning
Konerna hade stakats ut med tio meters mellanrum. I slutet hade dom satt ett antal med fem meters mellanrum.

Första omgångarna körde vi i lugn tempo för att lära oss tekniken. När vi sen lärt oss detta, så fick vi köra lite snabbare och försöka hitta en bra rytm mellan konerna.

Bra fart på dom flesta, dom stora hojarna,speciellt dom med väskor, hade lite problem att ta sig runt konerna i högre fart.





Körgård
På en parkering ute på Storhedens industriområde fick vi göra ett antal övningar runt en massa koner.

Körgården är den övning där jag får ut mest av min hoj. Just den här övningen ger mest "lärt mig hantera min hoj" känsla. Förra året fick vi prova på en ny övning som förmodligen kommer att ersätta garagevändningen. Därför tyckte jag det var lite konstigt att garagevändningen var tillbaka på körgården i år.





Fika
En del hade redan börjat bli fikasugna, så NTF parkeringen med färdigdukat bord var en fröjd för ögat.

I det varma vädret, så fick vi samtidigt chansen att söka oss till skuggan en stund. NTF passade på att berätta lite om sig själva.

I samma veva fick vi möjligheten att testa en laserpistol. Vi kunde konstatera att den funkade inte alltid på en hoj.





Bromsprov
Som vanligt så tyckte jag bromsövningen var egentligen dagens viktigaste övning.

Jarno berättade lite om bromsteknik och förfaringssätt innan vi fick sätta igång med övningarna. Bromsprovet gick sen ut på att bromsa in hojen utan att låsa hjulen. Övningarna gjordes i farterna 50, 70 samt 90 km/tim.


www.saarela.se