SMC:s avrostning i Luleå







Avrostning
Drygt fyrtiotal hojar hade hittat till SMC.s avrostning i Luleå. För att allt skulle flyta smidigt så delades vi in i fyra olika grupper.

Nytt för i år var att vi fick åka runt till lite olika ställen för att göra våra övningar. Med fikastationen var det totalt fem olika ställen som skulle besökas under dagen, bilprovningens parkering, gokartbanan, F21, fd kaspers bar i Måttsund samt Näverberget. 55 kilometer stod trippmätaren på när dagen var slut.

Dagen började med en liten besiktning av hojarnas funktion. Efter det var det bara att göra övningarna och dagen avslutades tradionellt med en liten avrostad dekal på regskylten.
Återigen en kul dag där jag framför allt lärt mig att hantera min hoj!





Körgård
På bilprovningens parkering fick vi göra ett antal övningar, framför allt runt en massa koner. Dessutom hade man en övning som gick ut på att köra så sakta som möjligt, samt en övning där man skulle följa och balansera efter en vit linje.

Nytt för i år var dessutom att garagevändningen tagits bort, istället hade en övning införts som förmodligen kommer att införas på uppkörningarna i framtiden(se VFR:en på bild).





Gokart banan
Ny övning i år, kanske dagens roligaste övning också? Gruppen delades upp i två grupper som först körde i ca tio minuter vardera i lite lugnare takt.

Efter att ha fått in en någorlunda rytm, så var det fritt fram att köra i princip som man ville. Nyttig övning som gav en ganska skön känsla när man hittade rytmen i dom tvära kurvorna. En och annan gång fick man fotskrap i kurvorna, tom med en "blycross" som min Varadero.





Bromsprov
Kanske dagens viktigaste övning? Bromsprovet gick ut på att bromsa in hojen utan att låsa hjulen. Övningarna gjordes i farterna 50 samt 70 km/tim. Den som ville prova på kunde även testa sin bromsteknik i 90 km/tim.

En och annan tror jag blev lite överraskade av att deras bromsteknik inte var som den skulle, både fram och bak hjul låstes utan större incidenter. Efter lite instruktioner från Jarno samt nya tag så löste det sig nog för alla i gruppen.





Fikapaus
Eftersom vi var den sista gruppen, så var vi även den sista gruppen att få besöka fd Kaspers i Måttsund. Efter ett nästan helt dagsverke med övningar så kändes det här stoppet välbehövligt för dom flesta i gruppen, det satt väldigt bra med lite kaffe och bulla för alla i gruppen.

Här delades även vår grupp in i ytterligare två grupper. Det enda vi fick veta var att köra mot Näverberget och hålla koll?!?







Fingerad olycka
Vi blev uppmanade att köra mot Näverbergets motorstadion. Vad som skulle hända där visste vi inte. Några hundra meter från Kaspers mot Näverberget såg vi någon som sprang förvirrat efter vägen. Femtio meter senare var det några som hade en övning med en olycka, där en bil och en mc var inblandad.
Vår grupp fattade inte att det var själva övningen utan fortsatte bara förbi ända upp till Näverberget. Där konstaterade vi att "olyckan" längre ner var kanske själva uppgiften.

Väl nere på "olycksplatsen" så fick vi ta hand om ett antal skadade. Två medvetslösa i en bil, en påkörd motorcyklist samt en chockad som sprang förvirrat runt på olycksplatsen. Våra hjälpinsatser kändes lite tafatta, men fick ändå någorlunda godkänt. En nyttig övning där vi nu vet lite mer om hur vi ska hantera situationen.



www.saarela.se